vrijdag 25 november 2011

Tunnelplan 136

Erom of Eronder, tunnelplan van 1971 tot 2011

De krantenartikelen die ik al jaren verzamel over het “Tunnelplan” gaven mij altijd een algemeen beeld over de geboorte van het Combiplan.
Wanneer je de meer dan 1000 artikelen (http://www.tunnelplan.nl/29.htm) doorleest, valt het op dat er soms geen samenhang in de besluiten van de bestuurders is. Ook aan de hoeveelheid berichten (70er jaren 112 stuks, 80er jaren 73 stuks, 90er jaren 84 stuks en van 2000 tot 2010 wel 620 stuks) is te zien dat het plan soms op een klein vlammetje stond te pruttelen.

Toen het boek “Erom of eronder” van Peter de Noord gisteren bij mij op de deurmat lag, dacht ik na een avond lezen, wat is het toch jammer dat de pers maar een kant kan belichten en je de bestuurderskant maar moeilijk kan volgen.



Vele artikelen en besluiten krijgen door dit boek nu een logische samenhang, veel herkenning maar ook verrassende nieuwtjes.
Het prachtige boek heeft een duidelijke indeling en leest erg gemakkelijk.
Het laat chronologisch alle (mis)stappen van het proces zien.

Maar we zijn er nog niet! Straks ligt het tunnelhuis in het zand en zal de inrichting en decoratie moeten plaats vinden. Veiligheid, rijsnelheid en doorrijhoogte een warm station maar ook de Tuinen van Nijverdal zijn belangrijke items. Of blijft Nijverdal in de toekomst een flessenhals wanneer de tunnel weer eens gesloten is?

Eronder is voor de snelle jongens die geen tijd hebben en naar Zwolle of Almelo scheuren.

Erom voor de mensen die genieten op een terras in een leefbaar en bruisend centrum van Nijverdal zoals Leo ten Brinke al in 1975 aangaf.

Geen opmerkingen: