Nieuw station Nijverdal krijgt primeur.
Het nieuwe station van Nijverdal dat voor de tunnelingang in het centrum gepland is krijgt een primeur.
In Leiden is op grote schaal begonnen (http://www.mijnproefstation.nl/) met een project waarbij de stations aantrekkelijker gemaakt worden (warmtezuilen enz.)
In Nijverdal zou dan als pilotproject het perron overdekt worden waarbij aan de treinzijde doorzichtige wanden met daarin z.g. screen deuren.
Dit zijn doorzichtige schuifdeuren die 2x zo breed zijn dan de treindeuren waardoor de trein met enige tolerantie kan stoppen.
Zo’n systeem wordt al toegepast op stations in Londen, Parijs en Singapore.
Het Nijverdalse station is hiervoor uitgekozen omdat deze in een betonnen bak komt en de constructie van de overkapping hierdoor eenvoudiger wordt (geen zijwind).
Verder kan het perron erg smal uitgevoerd worden omdat banken en ander meubilair aan de treinzijde geplaatst zijn en er een breed middenpad ontstaat (geen wachthuisjes nodig).
Geluidsschermen tussen de nieuwe naastliggende rijksweg N35 en het station zijn dan ook niet meer nodig.
De projectleider van Rijkswaterstraat laat doorschemeren dat er waarschijnlijk al over 14 dagen een informatiebijeenkomst georganiseerd wordt.
Zie http://www.tunnelplan.nl/ voor info. (18-03-2008)
Het nieuwe station van Nijverdal dat voor de tunnelingang in het centrum gepland is krijgt een primeur.
In Leiden is op grote schaal begonnen (http://www.mijnproefstation.nl/) met een project waarbij de stations aantrekkelijker gemaakt worden (warmtezuilen enz.)
In Nijverdal zou dan als pilotproject het perron overdekt worden waarbij aan de treinzijde doorzichtige wanden met daarin z.g. screen deuren.
Dit zijn doorzichtige schuifdeuren die 2x zo breed zijn dan de treindeuren waardoor de trein met enige tolerantie kan stoppen.
Zo’n systeem wordt al toegepast op stations in Londen, Parijs en Singapore.
Het Nijverdalse station is hiervoor uitgekozen omdat deze in een betonnen bak komt en de constructie van de overkapping hierdoor eenvoudiger wordt (geen zijwind).
Verder kan het perron erg smal uitgevoerd worden omdat banken en ander meubilair aan de treinzijde geplaatst zijn en er een breed middenpad ontstaat (geen wachthuisjes nodig).
Geluidsschermen tussen de nieuwe naastliggende rijksweg N35 en het station zijn dan ook niet meer nodig.
De projectleider van Rijkswaterstraat laat doorschemeren dat er waarschijnlijk al over 14 dagen een informatiebijeenkomst georganiseerd wordt.
Zie http://www.tunnelplan.nl/ voor info. (18-03-2008)