maandag 17 maart 2008

Tunnelplan 53



Nieuw station Nijverdal krijgt primeur.

Het nieuwe station van Nijverdal dat voor de tunnelingang in het centrum gepland is krijgt een primeur.
In Leiden is op grote schaal begonnen (http://www.mijnproefstation.nl/) met een project waarbij de stations aantrekkelijker gemaakt worden (warmtezuilen enz.)
In Nijverdal zou dan als pilotproject het perron overdekt worden waarbij aan de treinzijde doorzichtige wanden met daarin z.g. screen deuren.
Dit zijn doorzichtige schuifdeuren die 2x zo breed zijn dan de treindeuren waardoor de trein met enige tolerantie kan stoppen.
Zo’n systeem wordt al toegepast op stations in Londen, Parijs en Singapore.

Het Nijverdalse station is hiervoor uitgekozen omdat deze in een betonnen bak komt en de constructie van de overkapping hierdoor eenvoudiger wordt (geen zijwind).
Verder kan het perron erg smal uitgevoerd worden omdat banken en ander meubilair aan de treinzijde geplaatst zijn en er een breed middenpad ontstaat (geen wachthuisjes nodig).
Geluidsschermen tussen de nieuwe naastliggende rijksweg N35 en het station zijn dan ook niet meer nodig.

De projectleider van Rijkswaterstraat laat doorschemeren dat er waarschijnlijk al over 14 dagen een informatiebijeenkomst georganiseerd wordt.
Zie http://www.tunnelplan.nl/ voor info. (18-03-2008)

maandag 3 maart 2008

Tunnelplan 52


Kraaiennest.

Nadat de laatste drie hoogspanningskabels in het Ravijn en bij het verdeelstation aan de Regge zijn omgehangen, wordt nu begonnen met het verwijderen van de beeldbepalende bovengrondse kabels in Nijverdal.
De 110 kV hoogspanningsleiding loopt nu ondergronds (zie Tunnelplan 46).
Deze maand worden de 20 masten (nr. 41 t/m 60) afgebroken.

Echter één mast blijft staan en wordt overgedragen aan de gemeente Hellendoorn.
Deze mast die nu nog naast de Regge aan de Boskronkel staat zal straks veranderen in een kraaiennest.
Vanaf deze uitkijkpost, tussen de hoofd en nevengeul van de Regge, kan dan de flora en fauna in het plan de Groene Mal goed bekeken worden.

Een kraaiennest boven in de hoogspanningsmast, een mooi stukje hergebruik.

(zie http://www.tunnelplan.nl/ voor info)