Tunneldak toch onder de grond?
Begin 2002 begon de discussie over de hoogte van het tunneldak.
De buurtbewoners dachten dat een tunnel altijd onder de grond gemaakt wordt maar in Nijverdal bleek er toch een andere definitie van de tunnel te zijn.
Een maximale hoogte van 0,75 meter ofwel de tafelhoogte werd het.
De woordvoerster van de gemeente noemt in augustus 2002 een hoogte van het dak 1,2 meter boven het maaiveld, maar Rijkswaterstaat spreekt over 1,2 tot 1,7 meter.
Hierna moet bezuinigd worden en zal er een geluidscherm komen met een hoogte van 1,8 meter.
In september 2003 is er sprake van een hoogte van 10 tot 40 centimeter.
Bij het uitwerken van de plannen en de te verwachten kosten wordt er van uitgegaan dat de bovenzijde van het beton nergens hoger komt te liggen dan 1,05 meter boven de dorpel van de woning Meiboomstraat 11.
Op de tekeningen van de bouwvergunning is deze maat terug te vinden nl. 12,1 meter boven NAP.
Nu de bouw in volle gang is lijkt het dat de eerste plannen aangepast zijn.
In de nieuwsbrief van maart 2011 staat een tekening van de dwarsdoorsnede van het nieuwe station en zie je ook de tunnelbuizen. De treintunnelbuis heeft een totale hoogte van de bovenzijde van het dak tot op de onderwaterbetonlaag van 8 meter en de twee autotunnelbuizen een hoogte van 6,8 meter.
Tussen de onderwaterbetonlaag en de onderzijde van de autotunnelbuis was een laag vulzand gepland van 1,2 tot 1,5 meter.
Wanneer je nu vanaf de Meiboomstraat kijkt naar de werkzaamheden, kun je zien dat de betonvloer van de treintunnel op dezelfde hoogte ligt als de autotunnel.
Dus de autotunnel wordt 1,2 meter hoger en de maximale doorrijhoogte is hierdoor groter.
Of de tunnel had toch onder het maaiveld kunnen liggen ??
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten