woensdag 21 april 2010

Tunnelplan 101

De droom van het Ecoferium van 10 jaar geleden is nu een simpel Ecoduct geworden.

Weet u het nog, al weer 10 jaren geleden hadden de gemeente Hellendoorn, het Avonturenpark en Staatsbosbeheer samen een idee ontwikkelt om het Ravijn te overkoepelen met een natuurlijk dak.
Met dit natuurlijke dak zou een wildwissel ontstaan met daaronder een parkeergelegenheid voor circa 2.500 auto's.
Het Ecoferium gaf een oplossing voor de verkeersproblemen die ontstaan in de kernen van Nijverdal en Hellendoorn door de verkeersstromen naar het Avonturenpark. De verbinding tussen het Ravijn en het Avonturenpark over circa 2 kilometer moest dan met een innovatieve/alternatieve vervoersvoorziening gerealiseerd worden.
Gesproken werd zelfs over een kabelbaan over de boomtoppen.
In hoofdlijnen gaf het plan aan:
• de aanleg van een wildwissel
• de aanleg van een dierentuin
• een evenementenhal
• grootschalige detailhandels vestigingen (thema: leisure)
• een snuffelmarkt
• sport en events
• een discotheek
• een Food Court Plaza
• een vredesmuseum
• een noctuarium
• het bezoekerscentrum voor Staatsbosbeheer
• een hotel met 300 kamers


Een verkennende fietstocht vanmiddag over het Goudzoekers pad door het Ravijn gaf het volgende resultaat:
• de wildwissel onder het spoor is bijna gereed (800 meter verder)
• een overstekend konijn was het eerste teken van de dierentuin
• nog geen evenementenhal
• nog geen detailhandel
• ook geen snuffelmarkt
• sport en events (zwembad en sporthal) bijna gereed
• geen discotheek
• geen Food Court Plaza
• een vredesmuseum (in de oude bibliotheek) bijna gereed
• geen noctuarium (het licht blijft ’s nachts branden op station West)
• het bezoekerscentrum voor Staatsbosbeheer (kreeg een nieuwe laag verf)
• een hotel met 300 kamers ( zijn er maar 25 geworden met zicht op het dal)

De VVTO, Vereniging Veilig verkeer Onze Toekomst voorspelde 10 jaren geleden ook dat de tunnel er NOOIT zou komen.



Een paar dromen zijn in 2010 dus wel uitgekomen.

Meer informatie op http://www.tunnelplan.nl.

Geen opmerkingen: