woensdag 5 mei 2010

Tunnelplan 102

Hoog en droog.

Alweer 100 jaar geleden in 1910 was Nijverdal nog het knooppunt van de treinsporen in Noord-Zuid richting (Hellendoorn-Neede) en West-Oost richting (Zwolle-Almelo).
Ook waren de Koninklijke Stoom Weverij en de Koninklijke Stoom Bleek verbonden met deze sporen.



Dit knooppunt, achter de RK kerk in het centrum van Nijverdal, maakte deel uit van een groter spooremplacement zoals op het kaartje te zien is.
In het middelpunt hiervan stond lange tijd een hoog seinhuis van waaruit de wachters een goed overzicht hadden.
Vanaf hier werden zowel de spoorwissels als ook de spoorbomen van de overwegen (Meijboomstraat en van der Muelenweg) bediend.








Treinen rijden hier nu niet meer en het seinhuis is al jaren geleden afgebroken maar op deze plek komt over een paar jaar een nieuw centraal punt.
Het nieuwe station Nijverdal Centraal in het midden van een parkomgeving.
Dit ligt dan wel diep, voor de Leo ten Brinke tunnel, onder het grondwater niveau.

Meer informatie op http://www.tunnelplan.nl.

Geen opmerkingen: