donderdag 17 juni 2010

Tunnelplan 105

Eroverheen of eronderdoor.

In het begin van deze maand gaf minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat aan dat er een begin gemaakt kan worden aan het onderzoek van de verbreding van de N35 van Wierden naar Nijverdal.
De geplande 2x1-strooksweg van 80 km/u zal dan een 2x2-strooksweg worden van 100 km/u met ongelijkvloerse kruisingen.
De tunnelbuizen van de Leo ten Brinke tunnel zijn met een breedte van 2 x 7 meter al geschikt voor dit type weg waardoor er in Nijverdal geen flessenhals ontstaat.

Het is niet nieuw dat er een ongelijkvloerse kruising nodig is ter hoogte van het industrieterrein.



Leo ten Brinke gaf in 1975 op zijn tekening al aan dat er hier een viaduct nodig was om een goede aansluiting met de Wierdensestraat te maken.
Je kunt trouwens ook nu al vraagtekens plaatsen bij de huidige plannen voor de kruising met de Burgemeester H Boersingel, de aansluiting naar het industrieterrein bij het kantoor van Hegeman en de aansluiting van de Baron van Sternbachlaan naar de Kruidenlaan.
Het lijkt niet logisch om zo dicht op elkaar twee aansluitingen op de N35 te maken, wellicht een uitdaging voor de plannenmakers.



Hetzelfde is ook van toepassing aan de andere zijde van Nijverdal bij Dalzicht.
Nadat de fraaie oplossing van de gemeente Hellendoorn voor een ovonde (ovale rotonde) teruggebracht was naar een simpele kruising, zal ook hier een ongelijkvloerse oplossing moeten komen.
Met de grote plaatselijke hoogteverschillen kan ook hier de N35 eroverheen of eronderdoor en dan zijn weg vervolgen richting Zwolle.
Of moeten we ook hier met een scheef oog kijken naar de tekening van Leo ?


Meer informatie op http://www.tunnelplan.nl.

Geen opmerkingen: