woensdag 21 juli 2010

Tunnelplan 107

Geen donker tunnelgat maar een vrij en open vergezicht.

Toen ik deze week de straat inreed waar ik geboren ben, gaf het verkeersbord aan dat de Karel Doormanweg een doodlopende straat geworden was.
Aan het bord was te zien dat de letters W, E en G niet meer in de letterbak van de verkeersbordenmaker waren en hij creatief met andere letters een oplossing gevonden had.



Op de kruising met de Piet Heinweg sloeg de schrik mij om het hart.
Was Noord- en Zuid-Nijverdal opeens gedeeld met een houten schutting net als vroeger Oost- en West-Berlijn met een hoge muur voorzien van prikkeldraad?
Kunnen de werkzaamheden aan de tunnel van de komende jaren het daglicht niet meer verdragen en waarom noemen de ondernemers van de Joncheerelaan hun straat al “achter de tunnel” alsof het een achterbuurt zou worden?



Openheid en transparantie lijken hier op zijn plaats.

Een prachtig voorbeeld was een paar jaar geleden te zien in het Limburgse dorpje Swalmen waar een verkeerstunnel voor de A73 aangelegd werd.




Langs het tracé waren hier op een aantal plaatsen uitzichtpunten gemaakt boven op een container of het dak van een directiekeet.
Vanaf deze met een trap bereikbare plekken, had men een ruim overzicht van de werkzaamheden, waarbij op een duidelijk paneel meer achtergrondinformatie gegeven werd.
Misschien een suggestie om ook in Nijverdal (bv. achter de RK kerk) een uitzichtpunt te maken zodat de werkzaamheden aan de Leo ten Brinke tunnel en het nieuwe station Nijverdal Centraal de komende jaren goed te volgen zijn.

Meer informatie op http://www.tunnelplan.nl/tunnelplan.htm

Geen opmerkingen: