vrijdag 22 oktober 2010

Tunnelplan 113

Spoorloods, spoorloos.

Nijverdal kreeg in het jaar 1873 niet alleen een nieuw station maar ook een spoorloods.
Deze loods bevond zich tussen het station en de van der Muelenweg ( toen de Oude Markt).
De spoorwagons werden aan de ene zijde van dit gebouw gelost via grote deuren en aan de andere zijde konden de expediteurs met vrachtwagens de goederen halen en brengen.
Een lange periode werd dit gedaan door de firma van Gend en Loos.



Wie kent niet de hobbelige weg die langs dit markante gebouw liep met als oorzaak dat ik meerdere lekke fietsbanden per jaar kreeg.
Wanneer je ’s morgens op tijd op het station moest zijn was dit de enige “snelle” weg.
Op de gevel stond in grote letters Nijverdal, een paar jaar later Hellendoorn-Nijverdal en toen weer Nijverdal.
De laatste jaren was de naam van de huurder, Drukkerij-Reprofot aangebracht. Ook heeft er nog een lijstenmaker onderdak gehad.
Hierna is het gebouw in verval geraakt maar kreeg het na de sloop een tweede leven.

De spoorloos verdwenen houten kapspanten en deuren zijn na enige vertraging (uitstellen van de bouwvergunning) her gebruikt voor een spoorrestaurant.
De loods is nu weer in volle glorie te bewonderen midden in het Spoorwegmuseum te Utrecht.

Hieronder foto’s van de loods die ik heb kunnen vinden.












Meer informatie op http://www.tunnelplan.nl/tunnelplan.htm

1 opmerking:

Anne the Man zei

Ik herinner me ook die kinderkopjes weg langs de loods. Als ik daar fietste dacht ik altijd aan Parijs -Roubaix ; zoals je zegt het was de doorsteek voor als je laat was. Hoewel al degenen die uit de richting Hellendoorn kwamen hierlangs reden.