woensdag 6 oktober 2010

Tunnelplan 112

Van stationsgebouw via wachtruimte naar een open halte.

Op 1 januari 1881 kwam Nijverdal in het bezit van een groot openbaar gebouw dat bestond uit een postkantoor met dienstwoning (het oostelijke deel) en een station met dienstwoning (het westelijke deel).
Dit station was jarenlang een belangrijk knooppunt vooral toen na de tweede wereld oorlog Nijverdal een toeristisch centrum van de eerste orde werd.
Zaterdags was het een komen en gaan van toeristen op het station en een aan en afvoer van honderden fietsen zo is te lezen.
De naam station Hellendoorn-Nijverdal werd in 1910 gewijzigd in station Nijverdal-Noord en later in station Nijverdal.




In 1971 wordt 30 meter verderop een wachtruimte gebouwd door de plaatselijke aannemer H.Podt en Zn. voor een bedrag van 160.862,- gulden, het huidige station.
25 jaar later worden de treinreizigers uit deze wachtruimte gedreven omdat er een Wizzl- winkel in komt. De 861 oude fietsenstalplaatsen die naar Reggesteyn gaan worden vervangen door moderne overdekte uitvoeringen.




En nu komt er een nieuwe open halte vlak voor de tunnel, Station Nijverdal-Centraal.
De bouwkosten zijn € 4,5 miljoen die ondermeer betaald worden uit het rioleringsfonds ( € 286.000) en het bedrag dat Rijkswaterstaat betaald heeft voor de compensatie van het kappen van 240.000 m² bomen langs het tracĂ© ( € 257.392 ).

Deze open halte zal zeker extra toeristen trekken want die komen toch voor de frisse lucht en niet voor een comfortabel stationsgebouw met directe toegang tot het centrum, niet?
Zo’n 130 jaar geleden was men wel in staat een station te combineren met een andere openbare toepassing.


Meer informatie op http://www.tunnelplan.nl/tunnelplan.htm

Geen opmerkingen: