woensdag 24 november 2010

Tunnelplan 115

Van hoog naar laag.

Vanaf de berg bij Dalzicht heb je een prachtig overzicht op het werkterrein van de toekomstige Leo ten Brinke tunnel.



Bij het tijdelijke station Nijverdal West worden de eerste planten tegen het hek van het Ravijn al aangebracht om te zorgen voor een groene aankleding in de lente.




Een stukje verder is het eerste beton al gestort voor de spoorbedding van de trein en aan de Piet Heinweg worden op twee drijvende pontons met boormachines de ankers voor de tunnelvloer al aangebracht.



Deze ankers zorgen er voor dat het onderwater beton van 1 meter dik straks niet door het grondwater naar boven gedrukt wordt en er een vlakke basis ontstaat voor de toerit naar en de vloer van de tunnel.



Ter hoogte van de Joncheerelaan staat op een ponton een grote graafmachine.
Deze zuigt net als een stofzuiger het met water losgemaakte zand van 6 meter diepte op en perst dit via een pijpleiding richting de van der Muelenweg.
Controle van dit werk wordt onderwater gedaan door duikers die, als je goed luistert kunt horen ademen.



Aan de van der Steen van Ommerenstraat zijn nu bijna alle huizen gesloopt.
Waar straks het nieuwe station Nijverdal Centraal komt achter de RK-kerk drijft nu ook een ponton met een graafmachine.



Acher het huidige station Nijverdal Oost zijn mannen druk in de weer om het (tijdelijke) fietspad de Boskronkel voor het einde van het jaar gereed te krijgen en waardoor er weer een deugdelijke fietsverbinding naar de Kruidenwijk ontstaat.




Meer informatie op http://www.tunnelplan.nl/tunnelplan.htm

Geen opmerkingen: