zondag 5 december 2010

Tunnelplan 116

Overdekt station..


Nadat de gelden beschikbaar waren en het station Nijverdal definitief verplaatst kon worden naar het centrum (station Nijverdal Centraal), zijn de plannen meerdere malen veranderd.

-Begonnen werd met een station voorzien van een eilandperron.
Op dit perron was, zoals te zien is op de tekening, plaats voor veel groen (bomen).




-Om de kosten te drukken moest het station minder breed worden en werd er gekozen voor twee afzonderlijke perrons. De treinen rijden dan niet meer in een bocht om het perron.
Het nadeel kan straks wel zijn, dat sommige treinen op volle snelheid door Nijverdal denderen (ze kunnen rechtdoor rijden) en niet meer stoppen.
-Hierna werden de plannen om een fietsenstalling ondergronds te maken (zoals in Zutphen) naar de prullenbak verwezen.
-Het dieptepunt was wel om een halve brug aan te brengen naar het centrum.

Maar we zijn er nog niet.
Ook al heeft het station straks geluidabsorberende wanden, de naastliggende tunnelbuis met autoverkeer richting Zwolle zal veel lawaai maken.
Bij een groot verkeersaanbod zijn de 4 aanjaagventilatoren (totaal 16 stuks) bij de noordelijke tunnelingang ook goed hoorbaar op het perron (geluiddruk van 92 dBA).
Hoe hoog de geluidschermen tussen de weg en het station en tussen de weg en het nieuwe park worden, weet ik nog niet.

Misschien toch een suggestie de geluidschermen om te buigen over het perron, waardoor het station deels overdekt kan worden.
De opmerking die gemaakt is in Tunnelplan 53 ( http://nijverdal.blogspot.com/2008_03_01_archive.html ) lijkt dan werkelijkheid te worden en minder een 1 april grap dan in eerste instantie gedacht.



Ook zou hier over de weg een overkapping aangebracht kunnen worden (Rijkswaterstaat rapport IPL-5b Luchtkwaliteit, overkappen van tunnelmonden) waardoor de geluiddruk en de luchtkwaliteit verbeterd kunnen worden.



Vooral bij een dominante Noord-West windrichting.

Meer informatie op http://www.tunnelplan.nl/tunnelplan.htm

Geen opmerkingen: