Spoorloods, spoorloos.
Nijverdal kreeg in het jaar 1873 niet alleen een nieuw station maar ook een spoorloods.
Deze loods bevond zich tussen het station en de van der Muelenweg ( toen de Oude Markt).
De spoorwagons werden aan de ene zijde van dit gebouw gelost via grote deuren en aan de andere zijde konden de expediteurs met vrachtwagens de goederen halen en brengen.
Een lange periode werd dit gedaan door de firma van Gend en Loos.
Wie kent niet de hobbelige weg die langs dit markante gebouw liep met als oorzaak dat ik meerdere lekke fietsbanden per jaar kreeg.
Wanneer je ’s morgens op tijd op het station moest zijn was dit de enige “snelle” weg.
Op de gevel stond in grote letters Nijverdal, een paar jaar later Hellendoorn-Nijverdal en toen weer Nijverdal.
De laatste jaren was de naam van de huurder, Drukkerij-Reprofot aangebracht. Ook heeft er nog een lijstenmaker onderdak gehad.
Hierna is het gebouw in verval geraakt maar kreeg het na de sloop een tweede leven.
De spoorloos verdwenen houten kapspanten en deuren zijn na enige vertraging (uitstellen van de bouwvergunning) her gebruikt voor een spoorrestaurant.
De loods is nu weer in volle glorie te bewonderen midden in het Spoorwegmuseum te Utrecht.
Hieronder foto’s van de loods die ik heb kunnen vinden.
Meer informatie op http://www.tunnelplan.nl/tunnelplan.htm
vrijdag 22 oktober 2010
woensdag 6 oktober 2010
Tunnelplan 112
Van stationsgebouw via wachtruimte naar een open halte.
Op 1 januari 1881 kwam Nijverdal in het bezit van een groot openbaar gebouw dat bestond uit een postkantoor met dienstwoning (het oostelijke deel) en een station met dienstwoning (het westelijke deel).
Dit station was jarenlang een belangrijk knooppunt vooral toen na de tweede wereld oorlog Nijverdal een toeristisch centrum van de eerste orde werd.
Zaterdags was het een komen en gaan van toeristen op het station en een aan en afvoer van honderden fietsen zo is te lezen.
De naam station Hellendoorn-Nijverdal werd in 1910 gewijzigd in station Nijverdal-Noord en later in station Nijverdal.
In 1971 wordt 30 meter verderop een wachtruimte gebouwd door de plaatselijke aannemer H.Podt en Zn. voor een bedrag van 160.862,- gulden, het huidige station.
25 jaar later worden de treinreizigers uit deze wachtruimte gedreven omdat er een Wizzl- winkel in komt. De 861 oude fietsenstalplaatsen die naar Reggesteyn gaan worden vervangen door moderne overdekte uitvoeringen.
En nu komt er een nieuwe open halte vlak voor de tunnel, Station Nijverdal-Centraal.
De bouwkosten zijn € 4,5 miljoen die ondermeer betaald worden uit het rioleringsfonds ( € 286.000) en het bedrag dat Rijkswaterstaat betaald heeft voor de compensatie van het kappen van 240.000 m² bomen langs het tracĂ© ( € 257.392 ).
Deze open halte zal zeker extra toeristen trekken want die komen toch voor de frisse lucht en niet voor een comfortabel stationsgebouw met directe toegang tot het centrum, niet?
Zo’n 130 jaar geleden was men wel in staat een station te combineren met een andere openbare toepassing.
Meer informatie op http://www.tunnelplan.nl/tunnelplan.htm
Op 1 januari 1881 kwam Nijverdal in het bezit van een groot openbaar gebouw dat bestond uit een postkantoor met dienstwoning (het oostelijke deel) en een station met dienstwoning (het westelijke deel).
Dit station was jarenlang een belangrijk knooppunt vooral toen na de tweede wereld oorlog Nijverdal een toeristisch centrum van de eerste orde werd.
Zaterdags was het een komen en gaan van toeristen op het station en een aan en afvoer van honderden fietsen zo is te lezen.
De naam station Hellendoorn-Nijverdal werd in 1910 gewijzigd in station Nijverdal-Noord en later in station Nijverdal.
In 1971 wordt 30 meter verderop een wachtruimte gebouwd door de plaatselijke aannemer H.Podt en Zn. voor een bedrag van 160.862,- gulden, het huidige station.
25 jaar later worden de treinreizigers uit deze wachtruimte gedreven omdat er een Wizzl- winkel in komt. De 861 oude fietsenstalplaatsen die naar Reggesteyn gaan worden vervangen door moderne overdekte uitvoeringen.
En nu komt er een nieuwe open halte vlak voor de tunnel, Station Nijverdal-Centraal.
De bouwkosten zijn € 4,5 miljoen die ondermeer betaald worden uit het rioleringsfonds ( € 286.000) en het bedrag dat Rijkswaterstaat betaald heeft voor de compensatie van het kappen van 240.000 m² bomen langs het tracĂ© ( € 257.392 ).
Deze open halte zal zeker extra toeristen trekken want die komen toch voor de frisse lucht en niet voor een comfortabel stationsgebouw met directe toegang tot het centrum, niet?
Zo’n 130 jaar geleden was men wel in staat een station te combineren met een andere openbare toepassing.
Meer informatie op http://www.tunnelplan.nl/tunnelplan.htm
Abonneren op:
Posts (Atom)