woensdag 16 maart 2011

Tunnelplan 123

Eerste testen met railbus.

ProRails heeft vergevorderde plannen om in Nijverdal een test uit te voeren met zogenaamde railbussen.
Nu minister Schultz van Haegen deze week de kamer geïnformeerd heeft dat het proces en de regelgeving rondom tunnelveiligheid herzien moeten worden, zal hierdoor de bouw van de combitunnel een verwachte vertraging van 8 tot 11 maanden krijgen.
Ook het treinverkeer door Nijverdal kan dan pas later opgestart worden.

Om te garanderen dat de ononderbroken treinverbinding Zwolle-Almelo eind 2012 weer aanwezig is, worden op dit traject een paar jaren railbussen ingezet.
Dit zijn bussen die zowel op de rails als ook op de weg kunnen rijden omdat ze voorzien zijn van banden en stalen treinwielen.



De railbus, die in Duitsland al toegepast wordt, kan simpel van de rails rijden en zijn weg vervolgen via de straten.



Om te controleren of deze bussen door het centrum kunnen rijden (ze zijn zwaarder en iets breder) zal eind week 13 een test uitgevoerd worden.
Twee bussen (een uit Zwolle en een uit Almelo) kruisen elkaar voor het Nieuw Dunant gebouw.
Voordat met de herinrichting van de Grotestraat begonnen wordt, komen hier de tijdelijke bus/trein haltes (Nijverdal Centraal).


(alles na te lezen op www.tunnelplan.nl)

Geen opmerkingen: