woensdag 25 mei 2011

Tunnelplan 128

De ovonde Nijverdal.

Deze week was de aftrap met een informatiebijeenkomst over de verkenning naar de verbreding van de N35 tussen Nijverdal en Wierden.
Om de verkeersveiligheid en de doorstroming op de weg aanzienlijk te verbeteren wil men dit wegdeel omvormen naar een 2x2 autoweg met een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.
Rijkswaterstaat heeft de opdracht gekregen een verkenning te starten naar het opwaarderen van dit deel van de N35 met ondermeer ongelijkvloerse kruisingen.
Voor het Combiplan zou dat betekenen dat de kruising bij de Boersingel en bij de Baron van Sternbachlaan voorzien worden van viaducten.
Meedenken is de leus van Rijkswaterstaat en een mogelijke variant (de ArrY variant) kan zijn om Nijverdal toch een ovonde te geven.
Deze ovonde ter hoogte van de Baron van Sternbachlaan zou dan voorzien zijn van op en afritten naar de N35 en kan de al genoemde viaducten vervangen.













De ArrY variant.

Om het geheel wat duidelijker te maken staat hier een schets van het plan met in het noorden de aansluiting richting Kruidenwijk en de spoorlijn met het spoorviaduct, in het midden de ovonde Nijverdal met de N35 en in het zuiden de aansluitingen naar Nijverdal (Wierdensestraat) en het industrieterrein Groot Lochter (eventueel via de Gamma).
Ik ben geen wegen bouwkundige en weet niet wat mogelijk is, maar één troost, Leo ten Brinke was dat ook niet met zijn Tunnelplan in 1975.
De ArrY variant lijkt mij een leuke uitdaging voor de Leo ten Brinke Combinatie, extra werkgelegenheid en aantrekkelijk stukje meerwerk bij de ingang van Nijverdal.



























Situatie in mei 2011.
(alles na te lezen op www.tunnelplan.nl)

Geen opmerkingen: