Dat eigenwijze Nijverdalse water.
Deze week was het weer raak, voor de tweede keer de hele parkeergarage in het centrum onder water. Met hemelwater wel te verstaan terwijl de gehele ruimte overdekt is.
In de jaren 60 stonden de lage plekken in Nijverdal regelmatig onder water na een grote plensbui.
Vaak stond er in de Meijboomstraat (toen het diepste punt) een laag water, daar waar straks de ingang Oost van de Leo ten Brinke tunnel en het nieuwe station Nijverdal Centrum komt.
Een andere straat die veel overlast had van het eigenwijze Nijverdalse water was de Joncheerelaan. Toevallig straks naast de ingang West van de Leo ten Brinke tunnel.
De foto’s zeggen genoeg.
De Grotestraat
De Joncheerelaan.
Meijboomstraat
Hoeveel van dat eigenwijze Nijverdalse water zou er nu in de tunnel kunnen lopen.
De hoogte kaart van de nieuwe N35 door de tunnel geeft aan dat bij Dalzicht de wegashoogte 30,544 meter is en bij de Meijboomstraat het diepste punt van de tunnel op 6,305 meter ligt.
Het station nog dieper n.l. 5,023 meter. Met een hoogte verschil van 25 meter wil het eigenwijze Nijverdalse water wel de berg afkomen.
Maar ook van de andere kant, bij de Regge ligt het wegdek op 10,651 meter, hebben we een hoogte verschil van 5 meter.
De afstand van Dalzicht tot de ingang West is ongeveer 1000 meter en van de ingang Oost (station) tot de Reggebrug ook 1000 meter. Met een breedte van 28 meter (2x2 rijweg +
dubbel spoor) krijgen we een oppervlak van 2000x28= 56000 vierkante meter.
Op 28 juli viel er 30 mm regen in een half uur tijd. (1 mm = 1 liter water per vierkante meter)
Dus op het combiplan kwam er 56000x30= 1680000 liter of 1680 kubieke meter.
Ter plaatse van het diepste punt bij de ingang Oost ( over 50 meter) zou er dan 1680/50x28=1,2 meter water staan.
Een wat technisch verhaal, maar dat is ongeveer tafelhoogte (standaard maat van Rijkswaterstaat).
Gelukkig zal dit nooit voorkomen omdat we kunnen vertrouwen op de nieuwe tunneltechniek (hopelijk beter dan in de parkeerkelder) en wordt het eigenwijze Nijverdalse water snel weggepompt.
(alles na te lezen op www.tunnelplan.nl)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten