maandag 2 januari 2012

Tunnelplan 138

Uitkijken op kruispunt spoorlijnen?

Op het kruispunt van de oude spoorlijnen Hellendoorn-Neede en Zwolle-Almelo is de nieuwe treinhalte Nijverdal Centraal in aanbouw.
Deze centrale plek aan de ingang van de Leo ten Brinke tunnel is historisch gezien altijd een druk punt geweest voor Nijverdal, een echt knooppunt.
In Nijverdal werd het spoor niet alleen gebruikt voor de aanvoer van katoenbalen en kolen voor de textielfabrieken KSW, KSB en NSB maar ook voor het transport van zand uit het Ravijn (Nijverdal Zanderij) naar ander delen in Nederland.
Verder waren er een groot aantal handelaren, die de kolenzakken met nootje 3 tot 5 uitleverden bij de Nijverdalse gezinnen en hun opslagplaatsen hadden naast het spoor aan de Spoorstraat (nu Wibbelink).
Vele kilometers spoor dus met wissels, draaischijven en 4 stations.
Ik kom op wel 25 kilometer!





Noord-Zuid.Grens Hellendoorn/Nijverdal tot grens Nijverdal/Rijssen 4850 meter.
Oost-West.
Eversberg tot in het Ravijn 3750 meter.
Aansluiting Nederlandse Stoom Blekerij
Dubbel spoor langs watertoren naar oude bleek 900 meter.
Aansluiting Koninklijke Stoom Weverij
Spoor over Margrietstraat en Kerkstraat naar Hoge Dijkje 750 meter.
Spoor over Van der Muelenweg en Salomonsonstraat naar Hoge Dijkje 500 meter.
Aansluiting Koninklijke Stoom Blekerij
Spoor van Reggehaven naar nieuwe bleek 600 meter.
Spoor van Oranjestraat naar nieuwe bleek (deels dubbel) 1250 meter.
Station Nijverdal Zuid
Emplacement bij station en Wibbelink (5 sporen) 2500 meter.
Nijverdal Zanderij
Emplacement in het Ravijn (4 sporen) 4500 meter.
Station Nijverdal
Emplacement van de Regge tot Oranjestraat (4 sporen) 3750 meter.
Halte Nijverdal Centraal.
Dubbelspoor van Eversberg door Leo ten Brinketunnel naar
het tijdelijk station Nijverdal West 2250 meter.

Door de jaren totaal zo’n 25,6 kilometer spoor in Nijverdal.

Het middelpunt van al deze spoorse activiteiten was wel het seinhuis dat achter de RK-kerk stond.




Vanuit deze hoge uitkijkpost (waarvan de bouwtekeningen teruggevonden zijn) werden niet alleen de diverse wissels en seinen maar ook de overwegbomen in het dorp bediend.

Misschien een suggestie voor de architect van de toekomstige stationskiosk om elementen van het oude seinhuis in zijn ontwerp mee te nemen waardoor er weer een uitkijkpunt ontstaat op deze historische plek.

Geen opmerkingen: