Hoelang nog
overlast?
Dodelijke
ongevallen, overlast van de bouw, onzekerheid wanneer wordt beslist.
Enige opmerkingen
die ik in de zaal om mij heen hoorde tijdens de toelichting van de stuurgroep “
Verkenning N35 Nijverdal Wierden” op 9 juli in Wierden.
Wanneer ik het
goed begrepen heb, was de eerste ambitie om voor 60 miljoen een vlotte
verbinding tussen Nijverdal en Wierden aan te leggen. De stuurgroep begon met
80 miljoen en na een jaar onderzoek komt men met een kostenplaatje van 140-160
miljoen. Daarvoor heb je een stroomweg met 2x2 rijstroken en 2 viaducten in
Nijverdal, 1 in Wierden en een tunneltje voor de Vossenbosweg, daar waar nu een
gelijkvloerse kruising is met verkeerslichten. Het ecoduct met fietstunnel valt
buiten deze raming.
Maandag avond
werd verteld dat door de twee viaducten in Nijverdal te schrappen en door al
gronden te verwerven voor de 2x2 rijstroken die aansluiten op het combiplan de
kosten naar 80 miljoen gebracht kunnen worden.
Veiligheid en
overlast.
Door dit te doen
blijft er in Nijverdal een onveilige situatie door deze ongelijkvloerse kruisingen
en de mensen die in de buurt van deze kruisingen wonen hebben nog jarenlang
overlast.
Een simpele
rekensom leert ons dat de twee viaducten in Nijverdal dus samen minimaal 60
miljoen moeten kosten.
De oplossing
lijkt dan ook direct te beginnen met de aanleg van de 2 viaducten in Nijverdal,
het ecoduct, het tunneltje en het viaduct in Wierden. Aan de weg doen we niets
(80 km weg) en we krijgen er voor terug een veilige weg die alle kunstwerken
heeft voor de toekomst en minimale overlast voor omwonenden.
Wordt de
verkeersdruk hoger kunnen altijd nog de gronden gekocht en 2x2 rijstroken
asfalt gedraaid worden.
1 jaar overlast
voor de bouw van 3 grote kunstwerken, veiligheid en geen onzekerheid !!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten