Spoorbrug opgeblazen?
De bouw van de Leo ten Brinke tunnel door het
hart van Nijverdal lijkt op een mega klus, maar nog geen 135 jaar geleden in
1878 werd begonnen met een veel grotere klus.
De aanleg van de spoorverbinding dwars door de
berg en over het riviertje de Regge.
Een gigantische hoeveelheid zand werd
verplaatst met primitieve gereedschappen (nu het Ravijn) en in deze geul werden
de rails geplaatst.
Ook kwamen aan het spoortraject 5
overwegwachters huizen (zie tunnelplan 109), een grote goederenloods en een
station/postkantoor Nijverdal met twee ambtswoningen.
Bij de kruising met de Regge ontstond een
spoordraaibrug.
De hele klus werd geklaard in amper 3 jaar
waarna in 1881 de eerste trein over het traject kon rijden.
Op een tekening uit 1893 is deze draaibrug die
geschikt was voor twee sporen goed te zien (bij het getal 76).
Op zich een prachtig stukje techniek voor die
tijd en waarbij de delen nog met klinknagels verbonden werden. (een deel van
deze draaibrug is nu nog te zien en staat voor het War Museum aan de Grotestraat).
De draaibrug heeft maar 65 jaar over de Regge
gelegen en is in de tweede wereldoorlog vernield. Eerst is het geprobeerd vanuit
de lucht door de Amerikanen met bommen (de foto laat 11 bomkraters zien) en later succesvol door de Duitsers vanaf
de grond met springstof.
Hierna lag er tijdens de bouw van een nieuwe
betonnen brug een noodbrug over de fundaties.
Deze betonnen brug heeft ook geen lang leven
gehad en is dit jaar na ongeveer 65 jaar afgebroken.
Bij de afbraakresten vond ik nog een stuk
tandheugel van de oude spoordraaibrug waarna een week later op dezelfde plek een
blindganger (500 ponder bom) gevonden is.
Nadat deze onschadelijk gemaakt is kan de Leo
ten Brinke Combinatie beginnen aan de derde brug.
Ditmaal geen spoorbrug maar een verkeersbrug
(N35), hopelijk langer dan 65 jaar.
(alles na te lezen op www.tunnelplan.nl )
Geen opmerkingen:
Een reactie posten